Kørekort til 17-årige

Efter ny dansk lovgivning kan man erhverve sig et kørekort, når man er 16 år og 9 måneder.

Dette betyder, at man her kan påbegynde sit kørekort. Dog er der nogle regler både under erhvervelsen og efterfølgende, som man skal forholde sig til, hvis man ved afslutningen endnu ikke er fyldt 18 år.

Lovgivningen fastslår nemlig, at man kan deltage i teori, kørsel samt gå til den teoretiske prøve, når man er 16 år og 9 måneder. Det er dog først, når man er fyldt 17 år, at det er muligt at komme til den praktiske prøve.

Ved bestået køreprøve som 17-årig er der efterfølgende nogle regler, der skal følges, da man ikke må køre alene, før man fylder 18 år. Dette betyder, at du, selvom du har fået kørekort, kun må køre med en ledsager, der har kørekort og har haft dette i minimum 10 år, og som er fyldt 30 år.

Så til trods for bestået køreprøve som 17-årig vil du blive betragtet som en, der ikke har kørekort, hvis du fører bilen uden ledsager.